Kroer Friluftbarnehage, Kroerbarnehagene DA

Søke plass hos oss?
Dokumentmappe

( 03/10/2023 )

Naturen er en fantastisk plass for grensesprengende lek og aktivitet, med mange muligheter. Barn i møte med skogen opplever naturens overflod av variasjon, og mulighetene skogen gir for ny fysisk lek og kreativitet. Naturen er godt egnet for mestringsopplevelser grunnet sin kompleksitet, og mangfold av muligheter. Tar vi eksempelvis en pinne, så har den uendelige funksjoner og byr opp til mye kreativ lek.
Vi har ikke bare en fin Gapahuk i skogen, men vi bygger også en fantastisk naturlekeplass med blant annet hytter, husker og klatrestativ. Hele året jobbes det med lekeplassen, den krever mye vedlikehold; bord og trevirke råtner, tauverk løsner og maling kan flasse. Varighet på installasjonene påvirkes av vær, materiale og kvalitet. Forventet levetid er 1-2 år ved bruk av nedbrytbare materialer. Dette vil si at naturlekeplassen bør rives og bygges på nytt etter en periode i bruk. Vi bruker ikke tauverk laget av nylon eller plast. I praksis betyr dette at vi kan forlate plassen og den vil forfalle og forsvinne av seg selv over tid.